Ashen píše:
Mno mají to být nějací duchové ne? Já si je vždycky představoval jako bludičky z warcraftu...
Já si myslím, že je to úplně jedno. Koncept Frumi, jak se tu nějak všichni shodli, má bejt něco, na čem se ideálně všichni neshodnem
Skřeti budou sdílet ideu božstva "frumi" (a nahoře je nějakej koncept i toho panteonu), ale konkrétní podoba se odvíjí od konkrétního člověka/klanu. Lze s tím naložit v podstatě jakkoliv.
A i uvnitř klanu bude nahlížení na Frumi jiný. Tenhle skřet věří jen svojí šavli, tenhle věří tomu, co říká šaman, tenhle je pověrčivej, a tak se před bitvou pokloní k bůhvíkomu, tenhle má nějakou svou osobní přisprostlou pseudomodlitbu, kterou odříká před tím, než kořisti uřízne hlavu, aby poctil třeba ducha země.
Např. ty sošky můžou mít naprosto konkrétní tvar (soška skřeta se třemi hlavami a lukem), takže každej bude mít jinou, i když ta idea je sdílená. Koneckonců, je to v podstatě lidová tvořivost, záleží jen na vás, jakou má "váš skřet" zručnost a představivost při vytváření svejch osobních fetiší.
Osobně si myslím, že to "šamanský náboženství" bude pro naše postavy vždycky reálný. To nemusíme řešit - protože u náboženství nikdy nezáleží na tom, jestli to božstvo skutečně je, ale jestli v něj někdo věří. Třeba je to fakt, kterej se projevuje ve skřetím světě, a třeba je to jen nějakej výmysl zhulenejch šamanů, kteří analyticky zhodnotí situaci a správně předpoví výsledek bitvy, nebo podle mraků poznají, že bude pršet, a všem tvrdí, že jim to vnukli Frumi.
Btw, šamani, kteří se zdělají nějakým svinstvem, budou mít vize, ve kterých vždycky uvidí Frumi, ať už tam uvidí cokoliv. Resp. si jakoukoliv svou sjetou vizi interpretují v tom kontextu.
(Sorry zas za wall of text, která nikoho nezajímá) IMHO je vytvoření tohoto "božstva" pro skřety super nápad a jeho výskyt u nich je více než pravděpodobný (pokud by samozřejmě byli)
My jsme se od tohohle typu víry už vzdálili, ale jak je známo, lidi v ohrožení života uvěřej v cokoliv. Proto si myslím, že za předpokladu, že pro skřeta je smrt denní realitou, bude se uchylovat k různým druhům primitivního uctívání, "co kdyby náhodou," a bude mít různý osobní i odkoukaný rituály. A po každým přežitým střetu ho bude hlodat, jestli smrtící ránu odklonil svými silami, nebo mu někdo pomohl.